Η Διαδικασία Εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση

Για την εισαγωγή στα Τμήματα και τις Σχολές των Πανεπιστημίων και των ΤΕΙ οι υποψήφιοι εξετάζονται σε πανελλαδικό επίπεδο σε τέσσερα μαθήματα.

Στη Γ΄ Λυκείου και στην αρχή της σχολικής χρονιάς, οι μαθητές επιλέγουν μια από τις τρεις Ομάδες Μαθημάτων Προσανατολισμού. Το αναλυτικό πρόγραμμα για κάθε Προσανατολισμό περιλαμβάνει 5 μαθήματα, που δεν είναι απαραίτητα όλα Πανελλαδικά Εξεταζόμενα.

Οι υποψήφιοι εξετάζονται πανελλαδικά σε τέσσερα ή πέντε μαθήματα (Προσανατολισμού ή και Γενικής Παιδείας) και για την εισαγωγή στα Τμήματα των Πανεπιστημίων και των ΤΕΙ λαμβάνονται υπόψιν οι τέσσερις ή πένετε βαθμοί τους στα πανελλαδικά εξεταζόμενα μαθήματα.

Στον υπολογισμό των μορίων, δύο από τα τέσσερα μαθήματα έχουν αυξημένο συντελεστή βαρύτητας. Αν ο μαθητής έχει επιλέξει να δώσει πέντε μαθήματα τότε ο αριθμός των μορίων που συγκεντρώνει ο υποψήφιος είναι διαφορετικός για κάθε Επιστημονικό Πεδίο.

Στη συνέχεια και μετά την ανακοίνωση των βαθμολογιών οι υποψήφιοι συμπληρώνουν με σειρά προτίμησης τις Σχολές και τα Τμήματα στα οποία επιθυμούν να εισαχθούν (Μηχανογραφικό Δελτίο) και το Υπουργείο Παιδείας μετά την επεξεργασία των αποτελεσμάτων ανακοινώνει τις Βάσεις Εισαγωγής και τα αποτελέσματα.

Αναλυτικότερες πληροφορίες υπάρχουν στις σχετικές ενότητες:


άποψη:

Οι "διαχρονικές" Πανελλήνιες Εξετάσεις

Τη φετινή χρονιά ξεκινά η εφαρμογή του Νέου Εξεταστικού Συστήματος για την πρόσβαση στα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ. Έχουν περάσει δεκαεπτά χρόνια από τη προηγούμενη μεταρρύθμιση του 1999 που στόχευε στη ριζική αλλαγή του εξεταστικού συστήματος για την πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση αλλά και ταυτόχρονα στην αναβάθμιση του Λυκείου.

Τότε οι Δέσμες αντικαταστάθηκαν από τις Κατευθύνσεις, τώρα οι Κατευθύνσεις γίνονται Ομάδες Προσανατολισμού. Τα τέσσερα πανελλαδικά εξεταζόμενα μαθήματα του Συστήματος των Δεσμών, έγιναν δεκατέσσερα, στη συνέχεια δέκα και τελικά για πολλά χρόνια παρέμειναν έξι. Από φέτος επανερχόμαστε στα τέσσερα Πανελλαδικά Εξεταζόμενα μαθήματα και έτσι πολλοί θεωρούν ότι το Νέο Σύστημα προσομοιάζει στο Σύστημα των Δεσμών.

Βέβαια, στα χρόνια που πέρασαν τα αναλυτικά προγράμματα εκσυγχρονίστηκαν και νέες μέθοδοι διδασκαλίας και αξιολόγησης των μαθητών εφαρμόστηκαν στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση στα πλαίσια της σύγκλισης με τα ευρωπαϊκά πρότυπα. Ένας από τους στόχους όλων των εκπαιδευτικών μεταρρυθμίσεων υπήρξε πάντα η ενδυνάμωση και η αυτοδυναμία του Λυκείου και η αποσύνδεσή του από τις Εξετάσεις. Για να ενισχυθεί το Λύκειο προτάθηκε και εφαρμόστηκε η εξέταση των μαθητών σε όλα σχεδόν τα σχολικά μαθήματα, η συνεισφορά των προφορικών βαθμολογιών από το σχολείο στη διαμόρφωση των μορίων και η εξέταση σε Πανελλαδικό επίπεδο και στη Β΄ Λυκείου. Οι διατάξεις αυτές ίσχυσαν για κάποιο διάστημα αλλά στην πορεία καταργήθηκαν.

Στην πράξη αποδεικνύεται δηλαδή ότι η εξέταση σε Πανελλαδικό Επίπεδο σε έναν μικρό αριθμό μαθημάτων είναι ο προτιμότερος τρόπος για την εισαγωγή στα Τμήματα και τις Σχολές της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης.

Είναι γεγονός ότι η πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση παραμένει μια ιδιαίτερα ανταγωνιστική διαδικασία και η αγωνία των μαθητών για μια θέση στα Πανεπιστήμια καθιστά την επιτυχία στις Εξετάσεις προτεραιότητα στο Λύκειο.

Έτσι, οι Πανελλήνιες Εισαγωγικές Εξετάσεις συνεχίζουν να αποτελούν κομβικό σημείο για την πορεία και την επαγγελματική εξέλιξη των μαθητών, ενώ το εξεταστικό σύστημα παραμένει σημείο αντιπαράθεσης για τους εκπαιδευτικούς φορείς και συνεπώς το αντικείμενο του συνεχιζόμενου διαλόγου για την Παιδεία.

Αναμφισβήτητα, οι Εξετάσεις είναι η μεγαλύτερη δοκιμασία για τους μαθητές, που – όχι αδικαιολόγητα – επικεντρώνουν την προσπάθειά τους προς την κατεύθυνση αυτή σε όλη διάρκεια του Λυκείου. Παρέχουν έναν αντικειμενικό τρόπο αξιολόγησης για την εισαγωγή στα Πανεπιστήμια και τα Τεχνολογικά ιδρύματα και είναι ένας από τους λίγους θεσμούς που αναμφίβολα μπορεί να χαρακτηριστεί αδιάβλητος.


ΜΕΘΟΔΙΚΟ Φροντιστήριο
Διαδικασία εισαγωγής σε Σχολές & Τμήματα Πανεπιστημίων - ΤΕΙ

ΜΕΘΟΔΙΚΟ Φροντιστήριο